מבחן מפע”ם

(מבחן פסיכומטרי על מחשב)

במפע״מ השאלות זהות למבחן הפסיכומטרי הרגיל, אך המבחן נערך על מחשב, ושונה במבנה הפרקים, בזמן שניתן לכל שאלה ועוד. החומר בכיתה זהה לחלוטין לחומר שבמפע״ם.

כיצד מחושב הציון במפע”מ?

המפע״מ הוא אדפטיבי, כלומר מתאים את עצמו לרמה של הנבחן. כשעונים נכון מקבלים בהמשך שאלות קשות יותר, כשטועים מקבלים שאלות קלות יותר וכו׳ – עד שניתן לקבוע את רמתו של הנבחן את הציון בבחינה. (כמובן לא שאלה בודדת קובעת, אלא מספר שאלות בכל רמה).

טווח הציונים זהה לטווח הציונים במבחן הרגיל (200-800). הציון במפע״ם מחושב בנפרד, ולא ביחס לנבחנים שעשו מבחן רגיל .

כיצד בנוי מבחן המפע”מ?

מתחילים בפרק החיבור (אפשר לכתוב כרגיל על נייר או להקליד על מחשב).
לחלק מהנבחנים יש תוספת זמן לחיבור (בד״כ 5 דקות). אחרי החיבור יש הפסקה של 5 דקות.

אח״כ יש 3 פרקים בלבד: מילולית, כמותית ואנגלית (בסדר הזה, אחד מכל סוג).
מספר השאלות בפרק אינו קבוע, ותלוי באופן בו הנבחן עונה (טועה או עונה נכון). לעיתים סוג שאלות יופיע שוב בסוף (למשל אנלוגיות בתחילת הפרק ושוב בסופו. כך גם בנושאים האחרים).

באמצע כל פרק יש הפסקה של 2.5 דקות. בסוף כל פרק יש הפסקה של 5 דקות.

טיוטה: בתחילת המבחן תקבלו את דף הנוסחאות במתמטיקה (הרגיל) ודפי טיוטה שתוכלו לכתוב עליהם. כמות הדפים אינה מוגבלת.

השאלות:

כל שאלה מופיעה בנפרד על גבי המסך ומוקצב לה זמן בנפרד (בצד המסך יש שעון שמראה את הזמן שנותר). בתום הזמן תוצג מיד השאלה הבאה (גם אם לא סומנה תשובה). אם הנבחן סימן תשובה לפני תום הזמן, הוא יכול להשאר בשאלה עד סוף הזמן המוקצב לה, או לעבור לשאלה הבאה.

אי אפשר לחזור אחורה לשאלות קודמות.

זמנים (הזמן מוקצב לכל שאלה בנפרד)

כמותית

  • בשאלות רגילות – 4 דקות לכל שאלה.
  • בגרף – 5 דק` לעיון בגרף, ולאחר מכן 4 דקות לכל שאלה (גם אז ניתן להמשיך ולעיין בגרף).

מילולית

  • באנלוגיות – דקה וחצי לכל שאלה.
  • בהשלמת משפטים – 3 דקות לכל שאלה.
  • בהבנה והסקה – 4 דקות לכל שאלה.
  • בהבנת הנקרא – 7 דקות לקריאת הקטע, ו-4 דקות לכל שאלה (ניתן להמשיך ולעיין בקטע).

אנגלית

  • בהשלמות משפטים – 2 דקות לכל שאלה.
  • ניסוח מחדש – 4 דקות לכל שאלה.
  • בהבנת הנקרא – 7 דק` לקריאת הקטע, ו-4 דקות לכל שאלה (גם אז ניתן להמשיך ולעיין בקטע).

מכיוון שמספר השאלות אינו קבוע, גם משך הבחינה הכולל אינו קבוע. הזמן הממוצע הוא כשעתיים וחצי, אך יש המסיימים את הבחינה לאחר כשעה וחצי, ויש המסיימים לאחר כ-4 שעות. משך הבחינה לא משפיע על הציון ולכן אין סיבה למהר (אבל גם לא למשוך זמן באופן מלאכותי כי מתעייפים).

כיצד להתכונן למבחן הממוחשב?

החומר זהה למבחן הרגיל. יש ללמוד ולהכיר את כל הנושאים כרגיל.

השוני הוא בצורת התרגול לקראת הבחינה. אם קיבלתם מפעם – עדכנו את המורה, וקבלו הנחיות. תרגלו את סוגי השאלות לפי הזמנים שלכם, והשתמשו בתרגול המיוחד לנבחני מפע״ם אשר בתרגול הנוסף בקמפוס (שאלו את המורה).

בבחינות הסימולציה במרתון– ניתן להביא מחשב לכיתה או להבחן בבית. בכל מקרה, הבחנו בעזרת מבחני גבע לנבחני מפע״ם (דברו עם המורה).

בסימולציות הבית (מרכז ארצי) – כדאי לא להדפיס, אלא לעבוד מול הבחינה על מסך המחשב. מדדו זמן לכל שאלה בנפרד (לפי הזמנים שפורטו מעלה) ועבדו עם דפי טיוטה (נייר לבן).

 

עוד מידע והמלצות

בתרגול סימולציה בבית – פתרו חיבור ושלושה פרקים (לא שמונה). אחרי כל פרק – קחו 5 דקות הפסקה, ובאמצע כל פרק הפסקה של 2.5 דקות.
מומלץ להוסיף לפרק שאלות נוספות:

בפרק מילולי: 6 אנלוגיות -> הבנת הנקרא -> [הפסקה 2.5 דקות] -> הבה״ס -> השמ״ש. מומלץ להוסיף לפרק 5 שאלות הבה״ס ו-5 שאלות השמ״ש ממבחן מרכז ארצי משנים 2009-2011 (גם כדי לראות הרבה שאלות כאלה וגם כדי לראות יותר הגיון מהנוסח הישן שמופיע יותר במפע״מ).
מומלץ להוסיף לחלק מהסימולציות עוד 2-3 אנלוגיות בסוף הפרק.

בפרק כמותי: 10 שאלות ראשונות -> [הפסקה 2.5 דקות] -> 10 שאלות אחרונות.

בפרק אנגלית: 8 השמ״ש -> אנסין (השני מפרק רגיל) -> [הפסקה 2.5 דקות] -> ניסוח מחדש -> עוד 5 ניסוח מחדש מפרק אחר.
מומלץ להוסיף לחלק מהסימולציות להוסיף עוד אנסין בסוף.

 

תנאי הבחינה:

– יש למדוד זמן לכל שאלה בנפרד – לפי הזמנים שפורטו. בתום הזמן לעבור לשאלה הבאה, גם אם לא סיימנו.

– לא לחזור לשאלות קודמות ולא לדלג.

– כדאי לנצל את הזמן המוקצב לשאלה ולא למהר. חשוב לסמן תשובה מיד כשמצאתם (כדי למנוע מצב שהמחשב עובר לשאלה הבאה בלי שסימנתם), כלומר ללחוץ על מספר התשובה הנכונה בלי ללחוץ על ה- Enter. כך אם יסתיים הזמן המוקצב לשאלה, התשובה תיקלט.

אם נשאר זמן לשאלה ומרגישים צורך – אפשר לבדוק שהחישובים נכונים, שעניתם על מה ששאלו, ואפשר לנסות לפתור את השאלה בדרכים נוספות (למשל הצבה) (הציון לא מושפע ממשך הזמן שלקח לענות). כשסיימתם השאלה לחצו Enter.

סרטוטים בגאומטריההעתיקו את הסרטוט לדף הטיוטה כשמרגישים צורך. תלמידים דיווחו כי היה להם די זמן להעתיק את הסרטוט. נצלו כדקה על מנת להעתיק ושלוש דקות לפתרון. בהחלט נסו זאת בסימולציות הבית. את הגרף מומלץ לא להעתיק.

בתרגול חזרות או פרקים בספרים – כדאי לפתור עם דף טיוטה, ולא לכתוב בספר. הכינו דפי טיוטה וכתבו עליהם.

במבחן מפע״מ מופיעות בד״כ יותר שאלות הבה״ס בסגנון שיעור כללים מאשר שאלות בסגנון הסקות מילוליות. לכן כדאי לתרגל במרתון שאלות הבה״ס (הגיון) ממבחני המרכז הארצי משנת 2010-2011 (ואם רוצים עוד, גם יותר ישנים), בהם הרבה שאלות הבה״ס בסגנון מפע״מ.

הפסקות– את ההפסקה שבאמצע הפרק (2.5 דקות במילולי כמותי ואנגלית) כדאי לנצל למנוחה קלה, ביס מהסנדויץ׳ וכדומה. לפני כל נושא בפרק (אנלוגיות, השמ״ש, גרף וכיו”ב) יש מסך הסבר, וניתנת דקה על מנת לקרוא אותו. בשלב זה כדאי לקחת ״הפסקה מנטלית״ – לנשום ולחייך. ייתכן שיופיעו הרבה שאלות מסוג מסוים (למשל 8 שאלות השמ״ש רצוף במילולית או בניסוח מחדש) ובמקרים אלה ההפסקה תעזור מאוד.

בהצלחה!