הנאה והשפעתה על הנעה ללמידה

תהליך ההכנה לקראת הבחינה הפסיכומטרית הוא ארוך ומאתגר, אבל אפשר (וצריך) גם להנות מהדרך ולא להסתפק בהנאה שתגיע כשנקבל את הציון הנכסף. מעבר לכך שכדאי להנות מהתהליך – אין סיבה לסבול, להיות עם הראש למטה ולרחם על עצמנו במשך מספר חודשים – כשנהנים מתהליך הלמידה הדבר עשוי להשפיע גם על ההישגים שלנו. לא מעט מחקרים מצביעים על קשר חיובי בין המצב הרגשי שלנו להישגים הלימודיים. כאן אפשר למצוא אזכורים לחלק מהמחקרים האלו:
http://yozma.mpage.co.il/SystemFiles/23051.pdf

הרצאת TED  מעניינת שאפשר לקחת ממנה נקודות בנושא:
https://www.ted.com/talks/shawn_achor_the_happy_secret_to_better_work/transcript

 

אז איך אפשר לדאוג לכך שהלמידה תהיה מהנה:

מנטלית: 

המטרה שלנו היא לייצר הצלחות: מצליחים >המוטיבציה להשקיע עולה>מצליחים>המוטיבציה להשקיע  עולה וכך הלאה.

אנחנו נתקלים בתלמידים רבים שמבחינתם הצלחה היא להוציא 800 וכל דבר אחר הוא כישלון חרוץ. אותם התלמידים גם רוצים את ה-800  (או את ציון היעד שלהם) באופן מידי. הבעיה היא שלרוב מדובר בתהליך ארוך וצריך סבלנות. כשמצפים לתהליך באורך אפס, כל בוחן שהולך לא טוב, שאלה שלא הצלחנו לפתור או פרק לא מוצלח עלולים להפוך לנטל מבחינה נפשית, דבר שפוגם בהנאה מהלמידה. נתאם עם עצמנו ציפיות ונבין שלעיתים יהיו כישלונות לאורך הדרך ושעלינו לנסות ללמוד מהם ולהבין שהם חלק מהתהליך גדול יותר.

איך לעשות את זה נכון?  
  • הגדרת מטרות ריאליות, ברורות וקצרות טווח – במקום לחשוב על הציון הסופי, נציב לעצמנו יעד לימים הקרובים. למשל, במקום להסתכל על כל המילים בלומדה, אפשר להגדיר כמות ריאלית לשינון בכל אחד מימי השבוע.
  • בלי רחמים עצמיים – לימודים זה לא פשוט, אבל גם באקדמיה יהיה קשה. החוכמה היא להנות גם מהתהליך עצמו.  צריך לזכור שאנחנו לומדים מבחירה ולא מכפייה.

 

מה עוד? 

  • הקצאת הזמן שלנו תצטרך להשתנות – אך כדאי לא לבטל את שאר החיים לטובת הלמידה. חשוב למצוא זמן לפגוש את המשפחה והחברים, זמן להתאמן, לעסוק בתחביבים. 
  • אורח חיים בריא:
    פעילות גופנית – אימון מסיח את הדעת ועוזר להפיג לחצים. שחרור של אנדרופין שהוא הורמון שיוצר “היי” מסוים בגוף ובנוסף עוזר בהרגעה (למשל הרגעה של כאבים בגוף).

שינה – מספר שעות שינה מספק ושגרת שינה.

תזונה טובה – לא לשכוח לאכול כי נסחפים עם הלמידה ולא לחיות על ג’אנק פוד.

  • למידה בקבוצות – יש עוד מישהו שאיתנו באותה הסירה. אפשר לעזור אחד לשני מבחינה מקצועית וגם סתם להתמרמר ולהוציא החוצה כשלא כיף. כדאי לא להשוות ציונים ?
  • סביבת למידה: ללמוד בים, בפארק או אצל חבר/ה. 
  • אפשר ליצור קהוטים של החומר (למשל מילים או נוסחאות) ולשחק עם החברים לכיתה. 
  • להנות גם מהשיעורים עצמם – להיות נוכחים, להשתתף, להיות פעילים בשיעור 

 

כמה עובדות על אושר (או “למה כדאי להיות מאושרים”) מתוך מאמר של הפסיכולוגיים הקליניים  קרן קפלן ופרופ’ אורן קפלן: 
https://meyda.education.gov.il/files/shefi/kishurey_chayim/positivepsychologykaplan.pdf

  • אנשים לומדים בעיקר מהצלחות. לא מטעויות. פסיכולוגיה חיובית מאירה את ההצלחות והחוזקות שבחיים ומאפשרת לאנשים וארגונים ללמוד מהצלחותיהם כדי להיות מאושרים ואפקטיביים יותר.
  • בניגוד לכל המיתוסים, הצלחה (התעשרות, קידום, זכייה וכדומה) אינה גורמת לאושר בטווח הארוך, אך אושר מביא להצלחה בכל ממדי החיים, חומריים, חברתיים ורוחניים כאחד.
  • לאנשים מאושרים איכות חיים גבוהה יותר, הם מצליחים יותר, הם מרגישים שיש משמעות לחייהם, גורמים לאנשים סביבם להרגיש טוב יותר עם עצמם ומקבלים תמיכה חברתית גבוהה.
  • אנשים מאושרים מצליחים יותר כלכלית: מחקר אורך בארה”ב עקב אחרי סטודנטים במשך 19 שנה ומצא הבדל של 30% בגובה השכר לטובת המאושרים, בנטרול כל המשתנים האחרים.
  • לאנשים מאושרים תוחלת חיים גבוהה בכ-9-8 שנים בממוצע.
  • לרפואה המודרנית אין כיום אף תרופה מצילת חיים בעלת אפקטיביות גבוהה כל כך כמו אושר. כאמור, אפקט זה מתווך דרך המערכת החיסונית. לכן אנשים מאושרים נוטים גם להיות בריאים יותר באופן כללי ומבריאים מהר יותר כאשר הם חולים.
  • עובדים ומנהלים מאושרים נאמנים יותר לארגון, יצירתיים יותר, אפקטיביים יותר בעבודתם ויוצרים סביבה חברתית נעימה ומלוכדת יותר. כדאי לכם לפתח צוות עובדים מאושר, וכדאי לכם לעבוד בקרב צוות שכזה.