מבוא לחשיבה מתפתחת ולימוד מטעויות

 

Positive Education – בתוך שדה המחקר של הפסיכולוגיה החיובית שבוחן כיצד מקדמים תפקוד אנושי מיטבי, התפתח בעולם בשנים האחרונות תחום מחקר ייחודי, יישומי, שנקרא Positive Education או במילים אחרות – פסיכולוגיה חיובית בחינוך. התחום הזה, מתמקד בתפקוד מיטבי של מורים ותלמידים ועוסק למעשה בתהליכים פסיכולוגיים בהוראה ולמידה, שעוזרים לתלמידים למצות את הפוטנציאל האישי שלהם בלימודים.

תבניות חשיבה – Mindsets- מתברר, וראיות מדעיות רבות תומכות בכך, כי הבדלים משמעותיים ביותר בין תלמידים שמצליחים לבין אלה שאינם מצליחים, אינם נעוצים במוח שהם נולדו עימו או בכישרון מיוחד, אלא בגישה שלהם לחיים וללמידה – בתבניות החשיבה שלהם. מחקרים על תבניות חשיבה של בני אדם, שהתרחבו והועמקו מאוד בעשור האחרון בזכות התפתחות מדעי המוח, מזהים שתי תבניות חשיבה עיקריות, שיש להן השפעה משמעותית, על יכולת למידה.

 Fixed mindset – תבנית חשיבה מקובעת, הגורסת כי אמנם אנו יכולים ללמוד דברים בחיים, אבל בעיקרון איננו יכולים לשנות את רמת האינטליגנציה/היכולת הבסיסית איתה נולדנו. לעומת Growth mindset – תבנית חשיבה מתפתחת – אנשים בעלי תבנית חשיבה זו מאמינים, שחוכמה או יכולת גדלה באמצעות עבודה קשה ומאמץ – ‘כל אחד יכול להשתפר’.

לתבניות החשיבה האלה, השפעה קריטית על היכולת שלנו ללמוד ולהתפתח. כשאתה משנה mindset אתה יכול לשנות את נתיבי הלמידה שלך, ה-learning pathways שלך, וזה יכול לשנות את התפיסות והלמידה שלך לאורך שנים. הבדלים נמצאו במוטיבציה ללמידה, ביחס לגבי קבלת משוב, ביחס לגבי טעויות וכישלונות.

רבים מן המחקרים בתחום תבניות החשיבה, נערכו על ידי חוקרת מובילה בתחום בשם קרול דואק (Carol Dweck), פרופ’ מסטנפורד וחוקרת בתחום הפסיכולוגיה של האישיות והמוטיבציה האנושית. נמצא כי בעלי תבנית החשיבה המתפתחת, מאמינים כי הם יכולים להתפתח על ידי השקעת מאמץ ולמידה, מתייחסים לטעויות באופן שונה ורואים בהן אתגר שיש בו הזדמנות ללמוד ולהשתפר. הם ‘מתעקשים’ יותר ללמוד מן הטעות, רואים בה חלק מן התהליך שצריך לעבור כדי להמשיך הלאה וממוקדים במציאת הפתרון שיאפשר זאת. מוחם, מגיב לכך בהתאם – הוא עושה מאמץ, נאבק, לומד מן הטעות, מדייק עצמו להמשך הדרך וכך מתפתח. בפרק עצמו העמקנו בנושא תבניות החשיבה וכיצד ניתן לנסות לשנותן.