חשיבה ביקורתית בחיבור – לא רק פסקת איזון

 

חשיבה ביקורתית היא היכולת שלנו לחשוב באופן מורכב על נושאים שונים. במובן זה מדובר ביכולת  שאנחנו צריכים לחיים, ולא רק למבחן הפסיכומטרי. כשאנחנו רוצים להעריך דבר מה, אנחנו צריכים לחשוב עליו באופן ביקורתי. כאשר אנחנו מעוניינים לקחת החלטה בנוגע למשהו, נניח – איזה תחום אנחנו רוצים ללמוד, אנחנו חייבים לחשוב על הדברים באופן ביקורתי: מה יהיה טוב עבורנו, מה יהיה קשה מדי, מהן היכולות שלנו ומה מעניין אותנו. חשיבה מורכבת וביקורתית היא כלי שעלינו להפעילו בלא מעט צמתים בחיינו.

 

חשיבה ביקורתית, אם כן, היא אוסף של כלים שעלינו להפעיל כשאנחנו מתמודדים עם סוגיות כאלו ואחרות.

בין הכלים האלו, נמצא את:
  1. היכולת להטיל ספק בדברים ולא לקבל אותם כלשונם.
  2. היכולת לבדוק את הדברים בעצמינו.
  3. היכולת להיות כנים עם עצמינו כאשר אנחנו שופטים דברים: האם אנחנו מגיעים עם תשובות מוכנות מראש, או האם אנחנו באמת פתוחים לחשוב על כל הצדדים של הסוגיה.
  4. היכולת לגבש רעיונות מגובשים לתמיכה בדעתנו.

 

דברים אלו הם כמובן רלוונטיים גם לחיבור במבחן הפסיכומטרי.

כשאנחנו מטילים ספק, עלינו להפעיל את הכלי גם על עצמינו, ולא לשכוח שמה שאנחנו כותבים בחיבור הוא דעתנו האישית, ולא אמת לאמיתה. ולכן, נמנע מחשיבה בינארית.

הרעיונות שעולים בחיבורים הם בדיוק כאלו – רעיונות! אז אמנע מהצגת דברים כאילו אין ספק שיקרו. במקום לטעון שדבר מה יקרה בהכרח, ארכך את דברי ואדבר על האפשרות שדברים יקרו. כלומר אאפשר לקורא לראות שאני מטיל ספק גם בדברים שאני מעלה במהלך החיבור.

הרעיונות שעולים בחיבור צריכים להיות מגובשים ומבוססים על מנת שיתמכו בעמדתי בצורה טובה.

 

אם נפעיל את הכלים של חשיבה ביקורתית לגבי הדברים שאנחנו כותבים בחיבורים, מובטח לנו חיבור שמצג נקודת מבט יותר מורכבת, ויותר מלאה.

בהצלחה!