מהו בכלל ״אימון מכוון״?

אימון מכוון הוא צורת למידה שיטתית ותכליתית במטרה להשיג שליטה במיומנות ספציפית!

ויותר לעומק..

באימון מכוון, בניגוד לאימון רגיל, אנחנו מגדירים מטרה לאימון ומקדישים את האימון למען השגת מטרה זו.
לכן, נקפיד להפנות קשב ליישום המטרה במהלך האימון, ולאחר האימון נתן לעצמנו פידבק. על כל המרכיבים הללו של אימון מכוון דיברנו עם אסנת בפודקאסט על אימון מסוג זה.
לעיתים, הגדרת מטרה לאימון והפניית הקשב למטרה זו לא מספיקים. זה נכון בעיקר במקומות שבהם הטעויות שלנו נובעות ממקום פסיכולוגי או אינטואיטיבי שקשה לנו לשלוט בו.
במקרים כאלה, נרצה לחשוב איך לבנות את האימון באופן כזה שנהיה חייבות וחייבים לעמוד במטרה.

לאימון כזה נקרא ״אימון מניפולציה״.
אימון מניפולציה הוא אימון שבו אנחנו עורכים מניפולציה מסוימת על ההתנסות כדי לנצח את הטבע שלנו שגורם לנו לעבוד אחרת ממטרת האימון.

נבין באמצעות דוגמה.
כמו ששמענו בפרק על אימון מכוון, כאשר שחיין מגיע לאימון, הוא לא פשוט שוחה. אלא, מגדיר מטרות לאימון. למשל,  לעבוד על תנועת הרגליים.
אך כדי שהוא יוכל להפנות את הקשב שלו לתנועת הרגליים במהלך השחייה, הוא זקוק למניפולציה שתמנע התייחסות לשאר חלקי הגוף. לכן,  למשל, הוא יעדיף בחלק מהאימון לשחות כאשר הוא מחזיק בידיו מצוף.
כך הוא יוכל לרכז את תשומת ליבו רק בתנועת הרגליים.

אותו דבר נוכל לעשות גם, למשל, בפרק המילולי. הגישה שלמדנו בחלק ההבנה והסקה בפרק המילולי היא לקרוא קריאה מעמיקה שמייצרת הבנה.
עם זאת, במהלך הפרק לפעמים קשה לנו להכיר בכך שיהיו שאלות שלא נספיק, ולכן הטבע שלנו גורם לנו להזדרז ולקרוא קריאה פחות יסודית.
גם אם נגדיר שבפרק הבא אנחנו רוצים לעבוד על קריאה מעמיקה, מאד יכול להיות ש״הטבע ינצח״ ובמהלך הפרק נחזור לקריאה מהירה.

אז מה נעשה?

נחליט שאנחנו פותרים פרק שבו מותר לנו לקרוא כל פסקה רק פעם אחת. ממש בסוף כל קריאת פסקה נסתיר את הפסקה עם דף. כך במהלך הקריאה, נהיה מודעים לכך שיש לנו רק הזדמנות אחת לקרוא את הפסקה, ולכן הפעם. הטבע שלנו ישחק לטובתנו – יהיה לנו חשוב לקרוא אותה לעומק, כי אין הזדמנות שנייה. כמובן, שבבחינה לעיתים נרשה לעצמנו לקרוא את הפסקה, או חלקים ממנה, שוב. אך באימון המניפולציה, כדי לנצח את הטבע שלנו, לא נעשה זאת.

 

אז איך לבנות לנו אימון מניפולציה?

  1. נחשוב מה המטרה שלנו – מה היינו רוצים לשפר או ללמוד לעשות טוב יותר?
  2. נחשוב מה הפריע לנו עד היום ליישם את המטרה – מדוע אנחנו שבים שוב ושוב על ההתנהגות השגויה?
  3. נחשוב על מניפולציה שאפשר לעשות שלא תאפשר ״לטבע לנצח״.
  4. נבצע את האימון כפי שתכננו אותו.
  5. נחשוב מה אנחנו יכולים ללמוד מהאימון על העבודה שלנו בפרק אמיתי.

 

רעיונות לאימוני מניפולציה:

פרק מטרה למה התקשינו בזה עד היום? המניפולציה
מילולי – הבנה והסקה קריאה מעמיקה אנחנו רוצים להספיק כמה שיותר ולכן קוראים קריאה לא יסודית נסתיר לעצמנו את הפסקה לאחר קריאה אחת שלה.
מילולי – אנלוגיות לא להתעכב על תשובות בסיבוב הראשון קשה להשאיר תשובה שלא החלטנו לגביה אם היא נכונה או לא נכונה נקרא קודם את התשובות ורק אחר כך את השאלה
כמותי ביצוע שלב תכנון בכל שאלה אנחנו מרגישים שרק השלב של ההוצאה לפועל הוא העבודה, וכל שלב אחר הוא ״בזבוז זמן״ נפתור פרק שבו אנחנו עוברים על כל השאלות ולא פותרים בכלל, אלא רק מתכננים. לאחר שסיימנו, נעבור שוב על כל השאלות ונפתור על פי התכנון.

 

או

 

נפתור פרק שבו נפתח טיימר של 30שניות בתחילת כל שאלה, שבהן אסור לנו לכתוב בכלל בכלל.

כמותי לפתור ביסודיות את השאלות האחרונות בגלל שאין לנו זמן בסוף הפרק, אנחנו ממהרים בשאלות האלה ומדלגים על הרבה מהן, במקום להתעמק נפתור פרק מהסוף להתחלה
אנגלית – ניסוח מחדש להתמקד בסיבות לפסילת תשובה אנחנו רוצים את התשובה הנכונה, ולכן רק חושבים ״מה דומה?״ ולא ״מה שונה?״ נפתור מקבץ שבו נסמן מראש, עוד לפני. שפתרנו, מה התשובות הנכונות, ואז נעבור רק על התשובות הלא נכונות וננסה לחשוב מה מביא לפסילתן.